◊ Priemerný čas pre vypracovanie cenovej ponuky: 57 minút ◊
Osobné ochranné pracovné prostriedky
Z nekonečnej spleti právnych predpisov v oblasti bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci vyplývajú zamestnávateľovi viaceré dôležité povinnosti. Jednou z najdôležitejších úloh zamestnávateľa patrí aj správne prideľovanie osobných ochranných pracovných prostriedkov. Z danej problematiky môže pre zamestnávateľa vyvstať niekoľko dôležitých otázok: mám aj ja túto povinnosť? aké oopp budú najvhodnejšie pre mojich zamestnancov? ako často sa oopp majú meniť za nové, kto to zaplatí, kto ma skontroluje…
Predtým ako si zodpovieme na tieto otázky pozrime sa čo to vlastne ten osobný ochranný pracovný prostriedok je.
Slovenská legislatíva hovorí že:
Osobným ochranným pracovným prostriedkom je každý prostriedok, ktorý zamestnanec pri práci nosí, drží alebo inak používa vrátane jeho doplnkov a príslušenstva, ak je určený na ochranu bezpečnosti a zdravia zamestnanca.
A ďalej:
Osobný ochranný pracovný prostriedok zamestnávateľ poskytuje zamestnancovi, ak nebezpečenstvo nemožno vylúčiť ani obmedziť technickými prostriedkami, prostriedkami kolektívnej ochrany ani metódami a formami organizácie práce.
Ako ale zistiť či spĺňam/nespĺňam tieto podmienky? Odpoveď na túto otázku nám dá jeden z najdôležitejších dokumentov dokumentácie bozp – analýza rizík.
Ak z analýzy rizík vyplýva, že zamestnávateľ nevie splniť podmienky uvedené vyššie, je povinný svojim zamestnancom ochranné pracovné prostriedky poskytovať.
Podľa toho akú časť tela oopp chránia sa rozdeľujú do týchto kategórii:
Kto hradí výdavky spojené s poskytovaním oopp? Zákon v tomto prípade jednoznačne túto povinnosť stanovuje zamestnávateľovi.
V praxi sa často stretávame so situáciami kedy zamestnávateľ podmieňuje poskytovanie OOPP rôznymi, nazvime ich v úvodzovkách ,pravidlami, – napr. je ochotný investovať do kvalitných oopp pre svojho nového zamestnanca až po skončení skúšobnej doby.
Tento postup, ale nie je v súlade so zákonom a dňom nástupu zamestnanca na pracovisko kde nemožno vylúčiť riziko poškodenia zdravia je povinný si túto povinnosť okamžite plniť.
V akej kvalite a za akú cenu?
Dnešný trh oopp ponúka širokú škálu rôznych bezpečnostných funkcií, materiálov, značiek, farebných prevedení pre všetky druhy osobných ochranných prostriedkov. Zamestnávateľ sa preto môže slobodne rozhodnúť koľko finančných prostriedkov je ochotný investovať do oopp pre svojich zamestnancov. Vo všetkých prípadoch ale musí zohľadniť riziko na pracovisku a používanie oopp musí spĺňať svoj hlavný cieľ – chrániť život a zdravie zamestnanca. V neposlednom rade musí byť zdravotne neškodný, a nesmie zamestnanca pri práci obmedzovať. Ak viaceré nebezpečenstvá vyžadujú, aby zamestnanec používal súčasne viac osobných ochranných pracovných prostriedkov, zamestnávateľ je povinný poskytnúť zamestnancovi osobné ochranné pracovné prostriedky, ktoré sa dajú navzájom skombinovať a zabezpečia účinnú ochranu pred týmito nebezpečenstvami.
Zamestnávateľ okrem oopp poskytuje aj pracovný odev alebo pracovnú obuv zamestnancovi, ktorý pracuje v prostredí, v ktorom odev alebo obuv podliehajú mimoriadnemu opotrebovaniu alebo mimoriadnemu znečisteniu, ak sa stanú nepoužiteľné za čas kratší ako šesť mesiacov.
Zhodnotil som riziká, poskytol som účinné oopp – vybavené. Nie tak celkom, denným používaním oopp dochádza samozrejme k jeho opotrebovaniu a tým pádom aj k strate funkčnosti. Zamestnávateľ preto zabezpečuje udržiavanie osobného ochranného pracovného prostriedku najmä čistením, opravou a výmenou.
Pri stanovení intervalu výmeny sa zohľadňujú viaceré aspekty ako napr. dĺžka a intenzita vystaveniu nebezpečenstva ale aj samotné pracovné prostredie v ktorom sa zamestnanec nachádza – interiér, exteriér, mikroklimatické podmienky.
Milí zamestnávatelia, nezabudnite si viesť o poskytovaní oopp písomnú evidenciu. Okrem základných údajov o vašom zamestnancovi je potrebné uviesť presný dátum poskytnutia pracovného prostriedku a váš zamestnanec svojím podpisom potvrdí jeho prevzatie.
Kto ma skontroluje?
Ako ináč, kontrola plnenie povinností v oblasti bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci je v hľadáčiku inšpektorátu práce. A verte, že po analýze rizík bude nasledovať práve kontrola prideľovania a poskytovania oopp. Inšpektorát práce môže pri lustrovaní plnenia si vašich zákonných povinností v súvislosti s prideľovaním oopp udeliť pokutu vo výške od 1 000 do 200 000 eur. Hmm. Dosť. Nemyslíte?
Záver
Účelom tohto článku nieje vás vystrašiť výškou pokuty, ale poukázať na dôležitosť poskytovania oopp. Neposkytnutie potrebných účinných osobných ochranných pracovných prostriedkov alebo ich neudržiavanie vo funkčnom stave sa zo strany inšpektorátu práce považuje za závažné porušenie povinností vyplývajúcich z právnych predpisov.
Súčasná doba poskytuje zamestnávateľom veľké množstvo plne funkčných osobných ochranných pracovných prostriedkov. Bohužiaľ, sa stále stretávame s podceňovaním dôležitosti ich poskytovania zo strany zamestnávateľa a ich nedbalého používania zo strany zamestnancov. Pritom slúžia na ochranu toho najcennejšieho čo máme – nášho zdravia.
Nie sme jednotlivec, ale tím. Nikto z nás sa nebojí povedať, že niečo nevie, ale ako team vždy nájdeme riešenie v každej situácii. Aktuálne u nás pracuje 14 členov tímu, ktorí sú ochotní starať sa o Vašu firmu v oblasti zákonných služieb, ako o svoju vlastnú.